کمتر درباره ارز صحبت شود تا التهابات کاهش یابد
 
همه چیز از همه جا
هرچه می خواهد دل تنگت از زمین و آسمان،از انسان و جهان حتی از کهکشان را در این وبلاگ ببین.
 
 
دو‌شنبه 17 مهر 1391 ساعت 16:59
 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این مرکز گزارش‌های خود را درباره نوسانات نرخ ارز به مسئولان ارائه کرده و راه حل‌ را در موضع‌گیری نمی‌بیند؛ باید کمتر مصاحبه و صحبت در این زمینه شود تا التهابات کاهش یابد.

به گزارش  کرمانشاه نیوز از  خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه شما به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوسانات اخیر بازار ارز را تا چه اندازه امنیتی تا چه حد اقتصادی می‌دانید، اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی را در این زمینه با معاونت‌های اقتصادی داشته و گزارش‌هایی را ارائه کرده است و ما پیوسته عوامل مختلف اقتصادی، غیراقتصادی که در بازار ارز دخیل بوده‌اند را از زبان مسئولان نیز شنیده‌ایم.

وی سوء تدبیر، سوء مدیریت و اتلاف زمان را از مهم‌ترین عوامل در دامن زدن به نوسانات بازار دانست و افزود: برخی از مسئولان رده‌های خاص در فضاهایی که اقبال و آرامش وجود دارد در رسانه‌ها زیاد ورود پیدا می‌کنند و وقتی مسئله حاد پیش می‌آید، حضور مسئولان تأثیرگذار کمتر می‌شود که این ضعف است، در مورد بازار ارز باید با سرعت تصمیم‌گیری می‌شد که این کار صورت نگرفت و یا به کندی پیش رفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: فضای روانی که التهاب و نوسانات بازار ارز در جامعه ایجاد کرد بسیار تأثیرگذار است که خود دولت و کارشناسان نیز ریشه‌های آن را می‌دانند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت تصمیمات خوبی را با ایجاد مرکز مبادلات ارزی در نظر گرفته که اگرچه نباید از این کار در حد یک معجزه نام ببریم، اما در حد خودش خوب است.

جلالی اضافه کرد: در اینکه آیا اختلافاتی در بازار ارز وجود داشت غیر قابل انکار است ولی برخی اخلالگران هم در ایجاد این بی‌نظمی بی‌تأثیر نبودند که از جمله می‌توان به وجود مؤسسات مالی و اعتباری که با جمع‌ کردن نقدینگی مردم حتی دست به خرید ارز نیز کردند اشاره کرد که البته بر سر نظارت آنها نیز بحث‌های زیادی مطرح است.

رئیس مرکز پژوهش‌ها با بیان اینکه منسوب کردن کل اغتشاشات به عوامل محدود و خاص کار دقیقی به نظر نمی‌رسد، بیان داشت: عوامل مختلف و دلسوزان نظام در این زمینه هشدار داده بودند که توجه نشد ولی امیدواریم دولت بتواند با ذخایر ارزی خوب و متناسب طلای کشور، بازار ارز را به طور کامل مدیریت کند که قابل مدیریت هم هست.

وی با بیان اینکه کمبود ارز در کشور نداریم، تصریح کرد: حجم صادرات نفتی و غیرنفتی مناسبی در کشور داریم و دولت عملاً نباید اجازه دهد تا عده‌ای فرصت‌طلب با ایجاد فضای روانی بتوانند اختلال در بازار ارز ایجاد کنند.

وی با اشاره به برخورد نیروهای امنیتی با بازار ارز گفت: موضوع ارز یک موضوع امنیتی نیست، اما هم مسائل اقتصادی و هم مسائل غیراقتصادی در آن دخالت دارد و این فضا سبب شد که دست‌هایی سودجویی کنند و نظام باید با‌ آنها برخورد ریشه‌ای کند، چراکه نابسامانی‌ها، التهاب‌آفرینی می‌کند و باید با آنها برخورد شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگری مبنی بر اینکه دولت همواره سوءمدیریت را رد می‌کند، آیا این مرکز در مورد این مقوله کاری انجام داده است، بیان داشت: اینکه برخی کارها در بازار سبب شد تا دشمن یک پالس مثبت را دریافت کند غیرقابل انکار است، اما اینکه سهم تحریم‌ها چه قدر است، تردید وجود دارد، به عنوان مثال قبل از ماه رمضان در بازار گوشت و مرغ اختلال ایجاد ‌شد که این مرکز گزارش خود مبنی بر سوءاستفاده از این پدیده را ارائه کرد که می‌خواهند این مسئله را به مسائل بین‌المللی گره بزنند که تحریم‌ها اثرگذار بوده، در حالی که بر اساس گزارش‌های ما به هیچ عنوان تحریم اثر نداشته و با مقداری مدیریت و پیش‌بینی جدید می‌شد آن را مدیریت کرد و مدیریت نیز شد که بخشی از آن واردات بود و به نظر ما بدون واردات هم می‌شد.

وی ادامه داد: در بحث ارز نیز تلاش دشمن این است که این مقوله را نیز به تحریم‌ها گره بزند. تحریم زمانی اثرگذار است که منابع ارزی نداشته باشیم در حالی که منابع ما بسیار خوب است و ما با کاهش منابع روبه‌رو نیستیم ولی آنها با جنگ روانی، بازار را بر هم زدند.

جلالی افزود: اثرات روانی تحریم‌ها بیشتر از اثراث اقتصادی آن است و اگر بخواهیم آن را انکار کنیم، غیرعلمی صحبت کرده‌ایم که متأسفانه در این مورد به دشمن پالس مثبت داده شد، چراکه به دنبال همین پالس انتظارات و حجم تقاضا برای خرید ارز افزایش یافت و اثرات نامطلوب روانی را به دلیل سوء مدیریت در کشور به وجود آورد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اینکه توقف اجرای فاز دوم یارانه‌ها به صلاح کشور است یا نه گفت: کارشناسان در جلسه‌ای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را در زمان کنونی به نفع کشور نمی‌دانند و مرکز پژوهش‌ها در این طرحی که در مجلس تصویب کرد، نقش مهمی‌ داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: هدف ما در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که قیمت‌ها واقعی شود و به مرور و با توانمندسازی مردم متناسب با درآمدهایشان با آن سازش کنند، ولی در حال حاضر برگشته‌ایم به دوره قبل از هدفمند کردن یارانه‌ها.

* قانون هدفمندی یارانه‌ها نیازمند بازنگری است

وی افزود: قرار نبود پرداخت یارانه‌ها از منابع غیررسمی یا خلق‌الساعه باشد، بلکه قرار بود با واقعی شدن قیمت‌ها، درآمد دولت افزایش پیدا کند و از افزایش درآمدها یارانه پرداخت شود، پس اگر قرار باشد مرحله دوم اجرا شود منابع آن از کجاست، اگر قرار باشد منابع آن دولتی و خلق‌الساعه باشد که به نفع دولت نیست و اگر قرار باشد از ناحیه گران شدن حامل‌های انرژی تأمین شود، آیا وضعیت مردم طوری است که بتوانند تورم بیشتری را مجددا تحمل کنند؟ یعنی برق و گاز و بنزین افزایش یابد، که زمینه اجرا را فراهم کند.

جلالی با بیان اینکه به دو دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد:اول اینکه اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها به لحاظ هدف، زیر سؤال می‌رود و دوم اینکه در شرایط کنونی فشار دیگری با توجه به تورمی که وجود دارد بر مردم وارد می‌شود و این به صلاح مردم نیست و مجلس دو فوریت آن را تصویب کرد و در کل طرح هدفمندی یارانه‌ها باید یک بازنگری و ارزیابی متناسب با شرایط شود.

جلالی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر طرح سؤال از رئیس‌ جمهور گفت: طرح سؤال از رئیس‌ جمهور در مجلس پیگیری می‌شود و ربطی به مرکز پژوهش‌ها ندارد و اگر نمایندگان صلاح بدانند این کار را انجام می‌دهند که در مجلس هشتم نیز تجربه‌اش انجام شد و اگر نمایندگان نیاز به اطلاعات داشته باشند مرکز پژوهش‌ها آن را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس از زمانی که نوسانات ارزی شروع شده گزارشی ارائه نکرده ، علت چه بوده است، تصریح کرد: بعضی اوقات مصاحبه‌ها و حرفهایی که زده می‌شود در دامن زدن به جو روانی و بی‌نظمی‌های بازار بی‌نقش نیست و در زمان التهاب باید دست به دست هم دهیم تا آرامش ایجاد کنیم و یقه‌گیری و دعواهای سیاسی مناسب جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: این مرکز گزارش‌های خود را به مسئولان ارائه کرده و خودم نیز در این برهه کمتر سخن گفتم، چراکه در این دوره باید حساب شده حرف زد و ضرورت ندارد در هر موضوعی سبقت بگیریم و وارد شویم، جلساتی را با مسئولان اقتصادی داشتیم و راه حل‌ را در موضع‌گیری نمی‌بینم و راهکارها را باید مسئولان در پیش بگیرند و کمتر مصاحبه و صحبت در این زمینه شود تا التهابات کاهش یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر سطح تعامل مرکز پژوهش‌های مجلس با حوزه‌های علمیه اظهار داشت: تعامل ما با مراجع عظام، تقلید و بزرگان حوزه به این شکل است که گزارشاتی را برای آنها ارسال می‌کنیم که اینها کافی نیست، بلکه این مرکز باید از ظرفیت مراجع استفاده‌های بیشتری را داشته باشد و تلاش ما در این است که ارتباط بیشتری داشته باشیم و در بحث قوانین که طراحی می‌شود باید با حوزه علمیه تعامل بیشتری را داشته باشیم.

* مجلس تک صدا، مجلس نیست

جلالی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه با توجه به تأکید اصولگرایان بر وحدت و ریاست شما بر فراکسیون رهروان ولایت آیا قرار نیست در مجلس نهم فراکسیون واحد اصولگرایان تشکیل شود، خاطرنشان کرد: در پاسخ به شما باید بگویم، مجلسی که تک‌ صدایی در آن رواج داشته باشد، مجلس نیست و ما مجلس تک‌صدایی نمی‌خواهیم، باید در مجلس صداهای مختلف شنیده شود اما با اصول اساسی نظام، کشور و ولایت‌فقیه تناقض نداشته باشد.

وی افزود: در مجلس نهم همه اصولگرا هستیم، اصلاح‌طلبان هم تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست نمی‌رسد، آنها نیز وجود دارند، این هنر نیست که 280 اصولگرا در کنار همدیگر یک جور فکر کنند، این پدیده مثبتی نیست، چرا خبرگزاری فارس علاقه‌مند به وحدت است، مگر ما در طول سه ماه که از مجلس نهم گذشته مشکل و مزاحمتی برای همدیگر ایجاد کرده‌ایم؟ اگر بحث و صحبتی در امور باشد قرار ما این است که با هم مشورت کنیم به با جمع‌بندی برسیم و تعامل داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌ها ادامه داد: موضوع اصلی کشور اینها نیست، در مجلس دو فراکسیون تشکیل شد اعضای آنها همه ادعا می‌کنند که اصولگرا هستند و خدشه‌ای در مسائل سیاسی کشور وارد نشده است، اختلاف سلیقه وجود دارد و این اختلاف‌ها کاملاً به رسمیت شناخته شده و این می‌تواند به کار جدی و رقابتی در مجلس کمک کند.

جلالی در خصوص تغییر مدیریت در مرکز پژوهش‌ها هم به فارس گفت: تغییر مدیریت به معنای اینکه افراد جدید بیاوریم، نبوده و تعداد آنها به دو تا سه نفر رسیده است، تغییرات ساختاری داریم، نیروهای این مرکز را قوی یافتم و چهره‌های علمی و زحمتکش و غیر سیاسی هستند و کار پژوهشی و علمی انجام می‌دهند و بنده از این ظرفیت استفاده می‌کنم.



آپلود عکس
MySQL and PHP Web Hosting

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


*وبلاگی برای نوجوانان باهوش سرزمین آریایی*برداشت فقط با ذکر منبع* لطفا برو روی لینک NiftyHost کلیک کنید تا کد شارژ ایرانسل رایگان بگیرید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 138
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 144
بازدید ماه : 738
بازدید کل : 149331
تعداد مطالب : 291
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1

MySQL and PHP Web Hosting Yahoo Status by RoozGozar.com

كد تعیین وضعیت یاهو